1. Sta eens stil bij je gedachten: Soms ontaardt een kleine irritatie bijna automatisch in een grote strijd. Ga voor jezelf na welke gedachten er bij je opkomen als je zo’n irritatie voelt. Waar word je zo boos van? Door afstand te nemen kun je er neutraler naar kijken en het probleem rustig oplossen.

2. Leef je in: Als iemand zich anders gedraagt dan jij zou willen, bekijk de situatie dan eens van de andere kant.

3. Wees niet te streng voor jezelf: Soms zegt iemand iets tegen je dat hard aankomt. Maar waarom eigenlijk? Van goede kritiek kun je juist iets leren over jezelf en de ander. Overdrijf de betekenis niet: als iemand je een verwijt maakt dan draait het meestal om je gedrag, niet om jou als persoon. Durf je minder fraaie kanten onder ogen te zien zonder jezelf naar beneden te halen.

4. Durf je eigen beslissingen te nemen: Een conflict is vaak bedreigend door het idee dat jouw wensen en verlangens ondermijnd worden, je de strijd verliest en iemand anders macht over je uitoefent. Maar je bent niet het slachtoffer van de situatie en je bent vrij om je eigen beslissingen te nemen. Als iemand iets van je vraagt waar je weinig voor voelt, onderhandel dan over een oplossing of zeg gewoon ‘neen’.

5. Krop je ergernis niet op: Trek tijdig aan de bel vóór de spanning te hoog oploopt en vertel de ander waar je een probleem mee hebt.

6. Wees concreet en eerlijk:  Vertrek vanuit een IK-boodschap en vermijd woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’.

7. Praat in de wij-vorm: Je zult zien dat de ander meestal welwillend reageert op wij-oplossingen.

8. Toon je bezorgdheid en luister: Misschien voelt het ongemakkelijk, maar door je bezorgdheden te laten zien en naar de ander te luisteren kun je uit het conflict stappen.

9. Ken jezelf: Als je weet hoe je in een conflict meestal reageert, dan kun je op zo’n moment kiezen voor een andere reactie. Bijvoorbeeld jezelf inhouden in plaats van meteen boos reageren, of een gesprek aangaan in plaats van weglopen.

10. Tel tot tien: Als een conflict toch uit de hand dreigt te lopen, dan kun je het beste even helemaal niets doen. Tel tot tien of neem een time-out. Verwerk je boosheid of verdriet, voordat je het conflict probeert op te lossen.

En last but not least: Contacteer een bemiddelaar om je verder bij te staan!

 

Leen Van den Abeele
Erkend bemiddelaar voor mensen, tussen mensen.

+32 495 26 54 83
leen@interpares.be